Undervisningsplan
Undervisningsplan på grundlag af Historisk metode og teksterne på hjemmesiden
1. Introduktion. Historisk metode. p. 13-24
Eks. Columbus' skibsjournal
2. Historisk erkendelse. Slutning til virkeligheden. Slutning fra beretning. p. 56-66
Slutning fra frembringelse. Tegn-begrebet og slutning til virkeligheden.
Eks. Columbus' skibsjournal
3. Historisk forskning. Forhåndsteorier. Erkendelsesinteresse. p. 52-55
Kildekritik, Historisk teknik og Historisk metode. p. 25-27
Erkendelsesproblemet. p. 28-37
Eks. Pigafetta
4. Kildebegrebet. Det funktionelle kildebegreb. Det materielle kildebegreb. p. 66-81
Eks. Det stockholmske blodbad. Aktstykket og relationen
5. Kildeidentifikation. Ophavssituationen. p. 82-92
Eks. Telefax’en fra Tamilrapporten
Eks. Kroningsdokumentet fra Kalmar 1397
Eks. Unionsbrevet fra Kalmar 1397
6. Kildeidentifikation. Uægte kilder. p. 93-101
Eks. Det konstantinske Gavebrev
7. Fortolkning. Hvem meddeler hvad til hvem i hvilken situation? p. 102-111
Eks. Esrom klosters brevbog
Eks. Ciceros brev til Atticus 15.2. 61 f.v.t.
8. Fortolkning. Mål: at forstå forfatterens intenderede mening. p. 112-24
Eks. Buhls radiotale
Eks. J.O. Krags dagbogsnotits
9. Slutning fra frembringelse. Sproghandlinger. p. 125-34
Eks. Knud den Helliges gavebrev til Lundekapitlet 1085
Eks. Breve fra kong Niels’ regeringstid
10. Slutning fra frembringelse. Frembringelsen som løsningen på et specifikt problem. p. 134-42
Eks. Niels Bohrs brevudkast til Heisenberg
11. Slutning fra beretning. Troværdighedsvurdering. Ophavssituation. p. 143-51
Eks. Niels Bohrs brevudkast til Heisenberg
Eks. Jenni Birklunds notater
12. Slutning fra beretning. Troværdighedsvurdering. Første- og andenhåndskilder. p. 151-57
Eks. Louis Pio til Fr. Engels
Eks. H.V. Clausens rapport
13. Slutning fra beretning. Troværdighedsvurdering. Kilderne slægtskab:
Primære og sekundære kilder. Afhængighed. p. 157-66
Eks. Grundtvigs begravelse: J.K. Madsen: NFS Grundtvigs Jordefærd og K. Berntsen: Erindringer fra Manddommens Aar
14. Slutning fra beretning. Tendens. p. 166-72
Eks. H.V. Clausens rapport
Eks. Justitsministeriets rapport om dommen over Pio, Brix og Geleff
15. Slutning fra beretning. Troværdighedsvurdering. Meddelelsens overlevering. p. 173-81
Andenhåndskilder
Eks. A.F. Kriegers dagbøger
Brevveksling mellem Lise Meitner og Max von Laue
16. Kombinationer af slutning fra frembringelse og fra beretning. p. 182-87
Eks. Supplica til det pavelige poenitentiaria
17. Hypotese- og teoridannelsen. Poppers falsifikationsteori. p. 188-201
Eks. Mohrs referater af mødet med Ritter
Eks. Henrik Nissen: Mohrs referater
18. Hypotesedannelsen. Kendsgerninger og teorier. p. 201-11
Eks. Justitsministeriets rapport om dommen over Pio, Brix og Geleff
19. Hypotesedannelsen. Er en intentionsforklaring en årsagsforklaring? p. 211-25
Eks. Collingwood
20. Inddragelsen af metoder fra andre fag. Økonomi. p. 226-33
Eks. Uddrag af perlestikkerbogen
21. Inddragelse af metoder fra andre fag. Antropologi og litteraturfagene. p. 233-45
Eks. Stephen Greenblatt: The Wonders of the New World
22. Historisk fremstilling. Hayden White. p. 246-54
Eks. Bo Lidegaard: Jens Otto Krag
23. Historiefaget og den postmoderne udfordring. p. 255-62